
Procesoptimalisatie
Wat doe je als je van punt A naar punt B wilt reizen? Natuurlijk eerst eens kijken in je navigatie waar je eigenlijk bent.
Het is onmogelijk om een route uit te stippelen naar waar je naartoe wilt... tenzij je precies weet waar je bent.
Deze eenvoudige waarheid is ook van toepassing wanneer we in uw bedrijf komen om onze proces optimalisatie-reis te starten
Om het startpunt oftewel de basislijn te vinden, zullen we eerst:
-
het huidige proces in kaart brengen, dit moet heel nauwkeurig gebeuren want de oplossingen zijn soms verscholen in de kleinste details
Zodra we uw bestaande processen, communicatielijnen en de systemen die worden gebruikt om het proces te ondersteunen in kaart hebben gebracht en ons begrip hebben opgebouwd van hoe de triggers, inputs en outputs van het proces eruitzien, kunnen we naar de volgende fase gaan.
-
Analyseren
In deze fase moeten er veel vragen worden gesteld, waarvan de belangrijkste is:
"Waarom doen we de dingen op deze manier?"
Dit klinkt misschien als het in trappen van een open deur, maar dat is het niet. We hebben ontdekt dat processen in de loop van de tijd evolueren naarmate de omstandigheden van personeel of bedrijf veranderen, zonder te vragen: "Waarom?"
Elke activiteit en taak zal op de pijnbank worden gelegd, en zal moeten vechten voor zijn rechtvaardiging om te bestaan. Elk aktiviteit, beslissingspunt, overdrachtspunt en controlepunt wordt onder de loep genomen en beoordeeld.
Zodra het proces is geanalyseerd en helder gemaakt, hebben we een duidelijk beeld van hoe het proces in een ideale wereld zou moeten werken.
Dan kunnen we de volgende fase ingaan:
-
het gewenste proces in kaart brengen, ook wel de 'To Be' situatie genoemd.
Dit wordt een beeld van de ideale wereld; alle verspilling wordt geëlimineerd en elke stap in het proces die geen waarde toevoegt, wordt eruit gehaald. Het proces is gestroomlijnd, logisch en zal het minste aantal middelen gebruiken om het maximale resultaat te krijgen.
Nu we weten waar we naar toe moeten werken, kunnen we aan de laatste stap beginnen:
-
Gap analyse
In deze fase werken werken we uit wat er moet gebeuren om van A naar B te komen: We zullen de route van het oude proces naar het gewenste proces uitstippelen. In deze fase zullen we de acties definiëren die moeten worden ondernomen om op onze bestemming te komen.
Na implementatie van de verbetering hebben we een welliswaar een efficient proces, maar...
-
Hoe nu verder?
We kunnen het natuurlijk hierbij laten en ieder ons weegs gaan. Prima. Of we kunnen een stap verder gaan, en met u samenwerken om een bestuursstructuur op te zetten die niet alleen de winst consolideert, maar ook een omgeving creëert die voortdurende, continue bedrijfsverbeteringsinitiatieven ondersteunt.